Irene kent een lange historie met veel hoogtepunten

R.K. Tilburgse Tafeltennisvereniging Irene, opgericht 14 augustus 1943.

Drukwerk

Aangesloten bij:
o Nederlandse Tafeltennis Bond (NTTB)
o Nederlandse Katholieke Sportfederatie (NKS)
o Tilburgse Sportraad
o Tilburgse Tafeltennis Liga (TTL)
o Regionaal Midden Brabant-overleg (RMB).

Irene is in feite ontstaan uit de Tilburgse voetbalvereniging Willem II. In het oude restaurant bij het sportpark aan de Goirleseweg speelden verschillende bekende voetballers uit die tijd zoals Jef Mertens, Sjel de Bruyckere en Jo Mommers. Begonnen als TTV Tilburgia, en na 2 jaar enkele vriendschappelijke wedstrijden werd de naam veranderd in R.K. T.T.V. Irene.

De accommodatie werd al snel te klein, TTV Irene verhuisde vervolgens via de Lange Nieuwstraat, de Boomstraat, de oude instrumentenfabriek van Kessels, de Antoniusstraat en de Belaert van Bloklandstraat naar de de huidige locatie, de Insulindestraat. Dit gebeurde in 1979 en hiermee was TTV Irene de eerste zaalsportvereniging in Tilburg met een eigen accommodatie en die dit in eigen beheer exploiteerde.

Door de populariteit van de sport en onze vereniging hebben we na de Interland Nederland – China, 2500 toeschouwers in de de Gemeentelijke sporthal, de Pellikaanhal per augustus 1978 voor onbepaalde tijd in gebruik kunnen nemen.

Bij de opening van het tafeltenniscentrum Irene op woensdag 31 oktober 1979 verzorgden de wereldtoppers Secretin en Purkart een grandioze demonstratie voor 800 enthousiaste liefhebbers.

In 1982-1983 vond er een grote renovatie plaats waarbij onze hal werd omgebouwd tot een tafeltennismekka. Onder het gouden trio Fons Ceha, Wim Schuurman en Jan van Unen groeide onze vereniging uit tot de grootste vereniging van Nederland, dit hebben we volgehouden tot het begin van de nieuwe eeuw. Aangezien we ook de grootse vereniging van de afdeling Brabant waren zijn wij de unieke beheerders van alle bekers van onze afdeling.

Evenementen georganiseerd door TTV Irene:
o Interland Nederland – China, 21 december 1977, Gemeentelijke Sporthal.
o Interland Nederland – Turkije, 13 februari 1980
o Interland Nederland – Polen, 3 december 1996
o Diverse NK’s 3 landen toernooi (Nederland, België en Duitsland)
o Diverse Tilburgse Kampioenschappen
o Diverse Brabantse Kampioenschappen
o Diverse Top-10 en later Top-12 toernooien
o Diverse andere sportevenementen waaronder schermen, bowls en judo.
o Demonstratie Waldner, Person en Vriesekoop. Ruim 800 toeschouwers.

Prijzen:
o Jan Wassing Sportprijs 1987 en 2010, Tilburgse Sportraad (opgestart 1987).
o Johan Goossenstrofee, NTTB Afdeling Brabant. Eerste keer dat deze uitgereikt werd
o N.K.S. Trofee 1989, Nederlandse Katholieke Sportfederatie.
o Tilburgse Sportploeg van het jaar 1992.

Successen:
o Dames 1968, 1969, 1991 (Besbo-Irene) Landskampioen
o Dames 1987 Nationale Beker
o Heren Voorjaarskampioen 1997 (Perfection-Irene)
o Diverse Tilburgse, Regionale, Brabantse Kampioenen.

De vereniging heeft zich altijd draaiende kunnen houden dankzij een grote schare vrijwilligers die zich keer op keer inzetten voor de vereniging en daarbuiten (denk aan afdelingsbestuur, hoofdbestuur, sportevenementen, etcetera).