In memoriam Harrie de Veer

Harrie de Veer (02-04-1931 / 07-12-2018)

Harry de Veer

Het nieuws dat lid van verdienste Harrie de Veer op vrijdag 07-12-2018 is overleden vult de (oud)leden van T.T.V. Irene met droefheid. Een icoon van onze vereniging is hiermee weggevallen en dat geeft het jubileumjaar (waarin we op grootste wijze ons 75-jarig bestaan hebben gevierd) toch nog een donker randje. Maar we kijken ook terug met grote dankbaarheid en bewondering voor wat Harrie voor onze vereniging heeft betekend.

Harrie de Veer is op 01-09-1948 lid geworden van tafeltennisvereniging Irene en is dat gebleven tot aan zijn overlijden. Hij is dus ruim 70 jaar lid geweest van onze club en is daarmee met ruime afstand recordhouder. Wat dit extra bijzonder maakt is dat hij daarvan bijna 65 jaar actief is geweest, eerst als speler en later als trainer van de mindervaliden groep.

Zijn naam duikt voor de eerste keer op in de Irene archieven op de uitslagenlijst van de 1ste clubcompetitie (seizoen 49/50) waar Harrie meteen promoveerde naar het hoogste niveau, toen de beste elf spelers van de vereniging. In hetzelfde seizoen nam Harrie ook voor de eerste maal deel aan de reguliere competitie (3e klasse heren van de N.T.T.B.) en speelde in team Irene 5. Hun eerste wedstrijd dat seizoen was uit tegen Luto 3 en werd ruim gewonnen, de uitslag werd 1-9 waarbij Harrie alle drie zijn enkel partijen won. Met zijn speelstijl als rasechte verdediger klom hij gedurende de jaren naar een steeds hoger niveau en naar teams die uitkwamen in een hogere klasse.

Harrie moest als verdediger altijd hard werken voor elk punt en dat was niet anders in zijn beroep als slager. Ondanks de vele uren die hij aan zijn gezin en werk heeft gespendeerd, bleef hij altijd actief bij T.T.V. Irene. Dat hij met dezelfde passie als waarmee hij zelf speelde het ook kon opbrengen gedurende een periode van meer dan 25 jaar training te geven aan de groep mindervaliden is iets wat door alle leden van deze groep erg is gewaardeerd. Mede door zijn aandacht aan deze leden hebben zij ook T.T.V. Irene gezien als hun vereniging, wat onder andere heeft geresulteerd in verschillende bestuursfuncties.

Na zijn afscheid als trainer in mei 2013 werd door het bestuur besloten zijn naam te verbinden aan de wisselbeker die jaarlijks wordt uitgereikt aan de winnaar van de T.T.V. Irene clubkampioenschappen. Dit is een passend eerbetoon voor iemand met zo’n indrukwekkende staat van dienst als die van Harrie de Veer. Het was een emotioneel moment voor hem, toen hij deze trofee in 2013 voor de eerste keer persoonlijk uitreikte. Diezelfde emotie en betrokkenheid vinden we terug in zijn wens om bij de afscheidsdienst in plaats van bloemen liever een donatie voor T.T.V. Irene te ontvangen.

We zullen om bovenstaande redenen Harrie de Veer altijd blijven herinneren en zijn hem erg dankbaar voor alles wat hij voor onze club heeft gedaan.

Leden, oud-leden en bestuur van T.T.V. Irene