Wedstrijdverslag Irene 1 - Spannend!

Doordat de afdeling nog maar 2 promotieplaatsen had gekregen en daar bovenop een groot aantal degradanten terugkwamen uit de 3de divisie werd besloten om in het najaar 2013 een extra topklasse te plaatsen boven de hoofdklasse. Dit zou maar voor één seizoen zijn en via een versterkte promotie/degradatie regeling zou deze topklasse in het voorjaar van 2014 weer verdwijnen. Het team dat als laatste in deze klasse zou eindigen wachtte degradatie naar de eerste klasse, het team dat eerste zou worden promoveerde naar de 3de divisie en de overige teams zouden volgend seizoen hoofdklasse gaan spelen.

Ons eerste herenteam kreeg hier dus mee te maken. De opdracht was duidelijk: we mochten dus niet als laatste eindigen. Met Wietse Kant en Joost van Mier in de gelederen, aangevuld met Arie Janissen (die na geruime tijd niet gespeeld te hebben in verband met een stevige schouder blessure weer voorzichtig wilde beginnen) en Raymon Boel was de kans daarop ook niet zo groot. Wietse en Joost zijn samen toch meestal wel goed voor 5-6 punten en een plaats bij de bovenste vier zou mogelijk moeten zijn. En inderdaad was dat het geval. Onze tegenstanders waren Taverbo/Sabo 1, TIOS ’51 1, Never Despair 3, Arnemuiden 1 en TTC Middelburg 2.

De eerste wedstrijd tegen Taverboo/Sabo 1 werd een overwinning voor Irene met 6-4. De volgende wedstrijd tegen TIOS ’51 1 werd echter met 6-4 verloren. Het kon echter slechter, want tegen Never Despair 3 kon Wietse zijn draai niet vinden en verloor (vrij uniek in de geschiedenis) alle drie zijn partijen en een nederlaag van 7-3 was het resultaat. Tegen Arnemuiden 1 werd het resultaat iets beter, want daar werden de punten verdeeld: 5-5, maar de week daarop was TTC Middelburg 2, dat bij voorbaat al als sterkste team was ingeschat, met 8-2 te sterk, waarbij aangetekend mag worden dat het Irene ook niet echt mee zat. De tweede helft begon de strijd weer tegen Taverbo/Sabo 1 en werd een 7-3 overwinning geboekt. De wedstrijd tegen TIOS ’51 1 werd er uit een ander vaatje getapt en met een 8-2 overwinning als resultaat. Ook in de tweede helft bleek TTC Middelburg sterker dan Irene en met een 7-3 nederlaag kon de thuisreis worden ondernomen. Tegen Never Despair 3 werd dezelfde uitslag neergezet als in de eerste helft, namelijk een 7-3 nederlaag.

De laatste wedstrijd tegen Arnemuiden 1 werd afgesloten met een 7-3 overwinning en daarmee eindigde Irene 1 op een vierde plaats, slechts 2 punten achter TIOS ’51 1. TTC Middelburg 2 werd afgetekend kampioen met 12 punten voorsprong op nummer 2 Never Despair 3.

Arie Janissen
Irene 1